Seniorrådgiver Økonomisk Kriminalitet

Seniorrådgiver Økonomisk Kriminalitet

Arbeidsgiver: OBOS

Stillingstittel: Seniorrådgiver Økonomisk Kriminalitet

Søknadsfrist: 16.02.2023


Spørsmål om stillingen?

Kontaktperson: Trude Olaussen


Seniorrådgiver Økonomisk Kriminalitet

Vil du bidra i vårt arbeid innen bekjempelse av økonomisk kriminalitet? OBOS-banken søker deg som har gode kunnskaper innenfor fagområdet og ønsker å bli en del av en bank med solide ambisjoner.Som Seniorrådgiver økonomisk kriminalitet vil du være en viktig person i bankens arbeid mot hvitvasking, terrorfinansiering, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Stillingen innebærer spennende oppgaver i skjæringspunktet juss/teknologi/finans. Du vil jobbe tett med forretningsområdene, systemleverandører og andre avdelinger i OBOS-konsernet, og i samspill med disse identifisere muligheter og løsninger, i tillegg til å bistå ved gjennomføring og implementering. Stillingen favner bredt innenfor fagfeltet, og du vil arbeide med alt fra utarbeidelse av risikovurderinger og rutiner, opplæring av ansatte, kontakt med systemleverandør, til kundekontakt og daglig drift. Du vil bli en del av et hyggelig miljø med høyt faglig nivå, og med gode muligheter til å forme din egen hverdag.

OBOS-banken kjennetegnes av korte beslutningslinjer, og du vil møte engasjerte kollegaer i et fagmiljø med stor takhøyde.

Dine viktigste arbeidsoppgaver:

  • Bistå i arbeidet med transaksjonsovervåkning, undersøkelser og rapportering til Økokrim
  • Arbeide med regelsetting i bankens transaksjonsovervåkning, og sikre at denne samsvarer med lovkrav og dagens risikobilde
  • Iverksette tiltak for å bekjempe svindel av bankens kunder
  • Kontinuerlig risikovurdering av kunder og transaksjoner
  • Bistå i arbeidet med utarbeidelse av rutiner og prosedyrer, samt påse at IT-systemer samsvarer med relevante krav
  • Bistå i arbeidet med analyser og risikovurderinger i henhold til hvitvaskingsloven
  • Følge regelverksutvikling og nye trender knyttet til ansvarsområdene
  • Bistå i opplæring av bankens ansatte innenfor fagområdet
  • Stillingen gir deg mulighet til å delta i tverrfaglige prosjekter og du vil samarbeide tett med alle virksomhetsområder i OBOS

Din bakgrunn:

  • Utdannelse innenfor finans, teknologi eller juss
  • Minimum 3 års relevant arbeidserfaring med kompetanse på KYC/AML/fraud-management eller risikostyring
  • Erfaring og interesse for regulatoriske forhold og utvikling
  • God IT -og systemforståelse
  • Gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig
  • Det er ønskelig med erfaring fra bank/finans, men dette kan kompenseres med annen relevant erfaring

Dine personlige egenskaper:

  • Selvstendig og nøyaktig
  • Nysgjerrig og kvalitetsbevisst
  • Strukturert og målrettet
  • God til å samarbeide

Om arbeidsgiveren

OBOS er en av de største boligbyggerne i Norge og Sverige, og er den største i Norge. Vi eies av våre over 502 000 medlemmer, og overskuddet beholdes i virksomheten og benyttes til å oppfylle formålet, som er å tilby medlemmene bolig. Helt siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.

OBOS driver utvikling, produksjon og salg av eiendom og bolig, og har i tillegg virksomhet innenfor eiendomsforvaltning, rådgivning, digitale tjenester, bankvirksomhet, eiendomsmegling, næringseiendom, samt aksjeinvesteringer innenfor sektorene bygg, eiendom og anlegg. OBOS skal bidra til et mer bærekraftig samfunn. Medlemmene har besluttet at inntil 10 prosent av overskuddet etter skatt skal benyttes til samfunnsnyttige tiltak. Hovedkontoret er i Oslo.