Avdelingsleder
Planjuridisk enhet er et stabilt juridisk miljø med høy kompetanse i plan- og bygningsrett med en rekke utfordrende oppgaver i en kommune i vekst og utvikling. Plan- og bygningstjenesten har rundt 90 ansatte med ansvar for alt planarbeid – fra kommuneplanens arealdel til reguleringssaker og de enkelte byggesaker (ca. 1000 førstegangsvedtak per år). Planjuridisk enhet har fire ansatte og håndterer rundt 150 saker pr. år i tillegg til omfattende intern rådgivning om juridiske forhold knyttet til plan- og byggesaker.
Arbeidsoppgaver
- Faglig og praktisk ansvar for avdelingens arbeidsoppgaver
- Forberede saker til politisk behandling og til Fylkesmannen i forbindelse med klage på vedtak etter plan- og bygningsloven (byggesaksvedtak, reguleringsvedtak, vedtak om refusjon og saksbehandlingsgebyr), matrikkelloven og vegloven.
- Behandle saker om ekspropriasjon, pålegg om retting av ulovlig utført bygging og krav om sakskostnader
- Rådgivning internt, samt veiledning overfor parter og publikum
- Deltakelse i planutvalgets møter, befaringer etc.
Kvalifikasjoner
- Master i rettsvitenskap/juridisk embetseksamen. Det er ønskelig med god kjennskap til offentlig forvaltning og til plan- og bygningsrett og forvaltningsrett. Det er videre ønskelig med noe ledererfaring.
Utdanningsnivå
- Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad
Personlige egenskaper
- Faglig dyktig, serviceinnstilt og engasjert jurist, som kan arbeide med alle typer saker innen enhetens ansvarsområde.
Vi tilbyr
- Godt fagmiljø
- Kompetanseutviklingsstipend
- Offentlig tjenestepensjonsordning
- Aktivt bedriftsidrettslag
- Tilgang til hytter og ferieleiligheter i inn- og utland
Annet
- Vitnemål og attester tas med på intervju
- Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig
- Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på off søkerliste, jfr Offentliglova §25