Saksbehandlere / arkitekt – Byggesak
Vil du bidra til samfunnsutviklingen? Vi har ledig 1 – 2 stillinger i vår byggesaksavdeling, oppstart så raskt som mulig.
Bærum kommune er i sterk utvikling med urbanisering, transformasjon og fortetting i knutepunkt og langs banetraséer, samtidig som det pågår store prosjekter innen bane og vei. «Mangfoldig, grønn og urban» er føringer for vårt arbeid med byutvikling, regulering og byggesaksbehandling. Høyere tetthet stiller krav til styring av kvalitet og helhet. Vår klimastrategi og samarbeid med FutureBuilt sikter mot ambisiøse arkitektur- og miljøløsninger.
Vi er stolte av våre tjenester og søker stadig mot forbedring og utvikling av arbeidsprosesser og produkter. Vi legger vekt på tverrfaglig tilnærming, samarbeid og deling.
Stillingen er i avdeling byggesak som har 30 motiverte og kompetente medarbeidere. Byggesak har ansvar for innsendte byggesaker, tilsyn og ulovlighetsoppfølging, samt service og veiledning gjennom vårt kundesenter. Medarbeiderne jobber i team. Avdelingen har et eget arkitekturpanel.
Byggesak inngår i plan- og bygningstjenesten sammen med avdelingene for områdeutvikling, byggesak, geodata og miljø- og planadministrasjon. Vi er til sammen 95 medarbeidere og holder til sentralt i Sandvika med kort vei til et godt kollektivtilbud, handel og tjenester mm.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandle byggesøknader innenfor lovbestemte frister og i henhold til produksjonskrav
- Deltakelse i møter i avdelingens arkitekturpanel
- Kommunisere skriftlig og muntlig med kunder og andre virksomheter
- Informere og veilede brukere i vårt kundesenter
- Delta / avholde forhåndskonferanser og tidligmøter
- Bidra til utvikling av gode faglige prosesser og produkter
- Delta ved behov på formøter i planutvalget
Kvalifikasjoner
- Fortrinnsvis arkitekt
- Sekundært ingeniør innen bygg og anlegg ev. jurist
- God innsikt i plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og kjennskap til offentlig forvaltning
- Relevant arbeidserfaring blir tillagt vekt
- God muntlig og skriftlig kommunikasjonsevne (norsk)
- Ønskelig med kjennskap til og interesse for bygde omgivelser og offentlig forvaltning
- Ønskelig med kjennskap til digitale løsninger og muligheter innen fagområdet
Utdanningsretning
- Bygg og anlegg
- Arkitekt
- Juridiske fag
Utdanningsnivå
- Høyskole / Universitet, 3-årig Diplom / Bachelorgrad
- Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad
Personlige egenskaper
- Kundeorientert og omgjengelig
- Målrettet, strukturert, effektiv og leveringsdyktig
- Gode formidlingsevner og erfaring med muntlig presentasjon
- Evne til å arbeide både selvstendig og i team
- Evne til å mestre stress, positiv og tilpasningsdyktig
- Evne til å se muligheter og ta initiativ til forbedringer
- Egnethet for stillingen vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- Faglig utfordrende og interessante oppgaver
- Et tverrfaglig og godt arbeidsmiljø
- Mulighet for faglig utvikling
- Tilgang på elbil og elsykkel i jobb
- Kompetanseutviklingsstipend
- Offentlig tjenestepensjonsordning
- Tilgang til hytter og ferieleiligheter i inn- og utland
- Annet
- Vitnemål og attester tas med på intervju.
- Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
- Søkere gjøres oppmerksom på at opplysninger om dem kan bli offentliggjort, selv om søkerne ber om ikke å bli ført opp på offentlig søkerliste (Offentleglova §25).